standardbred

Alla inlägg under april 2011

Av Frida Karlsson - 24 april 2011 21:28

Flyttade Roger idag. Dagen började i gävle, vi körde till stockholm för att hämta hästlastbil, vidare mot örebro för att hämta häst sen till gävle för att lämna häst. Pappa körde bilen och körde riktigt bra men med lastbil så hör man minsta lilla hästen gör och dessutom hade vi kamera så vi såg allt som hände i hästdelen. Efter varje rondell så gnäggade roger, antingen klagade han väl på körningen och tyckte vi skulle hålla oss till helt raka vägar eller så ville han bara tala om att han fixade rondellerna. 


Väl uppe så hade han blivit rätt svett, jag hade svettäcke på honom just för att jag antog att han skulle bli lite stressad och svett. När jag lastat ur honom så plockade jag av transportskydden och sen var han nästan på väg upp på lastbilen igen så han verkade trivas att åka i alla fall. 


Han fick gå in i sin box, fixade vatten och hö till honom men han petade bara lite i höet och hälsade på boxgrannen över väggen som inte har galler. Efter att ha lastat ut lite hästprylar så for vi mot min lägenhet och stannade till för bankomat och drickastopp på vägen. Sen tog mina föräldrar lastbilen tillbaka till stockholm för att senare åka vidare hem till Kalmar.


Jag åkte ut till stallet igen för ihopsläppet i hagen skulle ske runt 19tiden. Roger har inte varit några bekymmer att släppa ihop i grupp, även om han kaxat till sig på senare tid så har han aldrig jagat eller sparkat utan mest skrikit åt de andra. Idag så jagade han undan en häst hela tiden, den hästen fick inte vara i närheten av stona. Den andra valacken som släpptes ihop samtidigt hade de varnat för att han troligtvis skulle jaga undan alla hästar, men den hästen gick bara fram och tillbaka längs staketet på ett ställe och brydde sig inte om de andra hästarna utan det var mitt kräk som ställde till elände. 


Stona som han egentligen ville åt var itne ett dugg intresserad av honomn och försökte jaga iväg honom istället och tydde sig till valacken som inte ville vara kvar i hagen utan vandrade fram och tillbaka.


Det hela lugnade sig en del men det är fortfarande ovisst om vem som bestämmer. Roger blev inte riden idag utan han motionerade sig själv till han blev dyngsur av svett. Har det lugnat sig i hagen imorgon så rider jag en sväng men annars så får de gå där tills allt är uppklarat.


Jag saknade kameran, roger showade riktigt ordentligt och man hade fått ihop riktigt snygga bilder. Hagen är rätt kuperad med mycket träd och grejjer men han höll rätt bra koll på fötterna trots att han är van vid hagar som är helt platta.

Av Frida Karlsson - 19 april 2011 21:39

Har börjat på nya jobbet nu, och de tycker att jag fixar allt galant :D har två dagar kvar här i örebro och sen blir det flytt till Gävle där jag börjar på lördag, sen är det lite röda dagar så nästa dag blir tisdagen och sen har jag ledigt from torsdagen för englandsresa :) så det blir en väldigt lightstart.


igår så tömkörde jag roger, gick sådär men han blev av med lite energi och fick röra på sig åtminstone. Idag så slängde jag på hoppsadeln för jag tänkte galoppa en del längs med åkrarna, det var väldigt uppskattat av roger. Så testade vi några av stockarna också men vid den ena så var han för upptagen med att kolla på en annan häst så det blev lite knasigt. Sen fick han galoppa fritt en del. Därefter skrittade och travade vi hemåt och gick in i en av paddockarna. Det är lite tyngre underlag där och han hade redan gjort av med en hel del energi så han var lätt att arbeta med på en gång.


imorgon blir det dressyrsadeln och kanske en sväng ut, eller så blir det paddocken. 


hästlastbilen är bokad och på söndag flyttas roger till gävle :) Han ser ut som end räktig flodhäst och bättre blir det väl inte med fri tillgång på hö, samtidigt så känner jag att jag har mer ork nu på detta jobb så jag kommer hålla igång honom helt igen :D

Av Frida Karlsson - 12 april 2011 21:27

Blir knäpp på hästtransportörer!


eftersom jag ska flytta så har jag hört mig för om priser och datum på resa mellan örebro och gävle men bara hört från EN att de inte kan köra när jag ville. Så hör EN annan av sig och undrar om vägen till stallet och att de hämtar imorgon, hallå? jag ville ha ett prisförslag, och om de öht kunde transportera dagen jag ville. Jag kan inte lägga om hela mitt schema för att flytta en häst, det kvittar att han är allt för mig när jag bara får en halv dags förberedelser. 

Det låter som att jag inte tänker p ådet bästa för honom men de tär precis vad jag gör, för JAG måste ha tid att förbereda flytten och ha tid att kolla hur det fungerar på nya stället. Dessutom är det JAG som kontaktar de som har stallet i gävle och de behöver ju också ha möjlighet att närvara vid ankomsten.


Jag har hört av mig till flera transportörer via mail eftersom sist när jag behövde transportör mellan kalmar och örebro så var det inte så lätt att få prisuppgift på telefon eftersom de i yrket är på resande fot. Men via mail så var det bara två som tog sig tid att svara, varav den ena inte kunde och den andra tog för givet att alla kan slänga sina scheman och planer åt sidan eller att man är helt sysslolös så man kan fixa så hästen kommer på transport. 


Nej det blir att köra honom själv i hyrd lastbil, då åker han när jag kan och vill, tråkigt nog så finns närmsta hyrlastbil 10 mil bort men det får man stå ut med. Någon gång så ska jag skaffa mig en egen fräsch och fin sådan :)

Av Frida Karlsson - 7 april 2011 13:23

Jag är ledig och har inget att göra just nu, helt galet. Jag har 2 lägenheter på gång i Gävle, den ena en 2a på "fel" gata som jag ligger först på tur till. Den andra är en trea, som jag ligger som nr2 i kö på, i ett mer "rätt" område. Jag har inte möjlighet att kolla på någon av dem, men har bett om bilder och hopaps att de kan fixa det. Annars får jag ta någon av dem osedd, jag har sett planritningen i alla fall och det tycker jag är viktigast.


Trean kan jag flytta in i direkt, tvåan är 1 maj. Så trean är bättre på det viset, och den är större, men självklart dyrare men i "rätt" område. De ligger båda lika långt från jobbet, som jag nu fått reda på vart det ligger :D


Nuvarande hyresvärd, eller fastighetsförvaltare är det egentligen, ringde igår för det var en som ville kolla lägenheten så jag kan bli av med min tidigare också :D Skulle passa bra ihop med trean isf :)


Senare idag så ska jag till barnmorskan, fyller ju 23 i år så ska lämna cellprov som alla får göra. 


Och efter det blir det stallet, ska hoppträna idag :D

Av Frida Karlsson - 2 april 2011 20:01

var i stallet på eftermiddagen eftersom jag jobbade före. Började med att mocka och fixa foder, känns mycket lättare att ta det innan ridning än efter för då är man ju halvdöd :P


Sen tog jag in Roger, ställde upp honom på en av uppställningsplatserna och borstade av värsta lerlagret. Sen fick han gå in i boxen och äta lite av sitt eftermiddagshö medan jag fixade fram utrustning. Sen borstade jag av honom i boxen och så flyttades han ut till uppstallningsplats för finputs inan utrustningen åkte på. 


Hade en väldigt taggad häst ute som bara ville springa. Vi var ute en rätt bra runda men eftersom han fortfarande hade massor av energi kvar så gick vi in i en av paddockarna och tog ett pass där också. Rätt konstigt hur snabbt man vänjer sig vid ett ridhus, för i paddocken som vi aldrig ridit i tidigare så kollade han på allt och så uppfattade jag honom inte när vi stod i stall utan ridhus. Efter ett tag så lyssnade han rätt okej. Högergaloppen är knepig, särskilt nu med massa energi så försöker han gärna dra iväg med något glädjeskutt i fattningen. traven däremot känns ibland mycket bättre än vänstertraven.


Han blev rätt svett så han duschades i spolspiltan. Första gången jag använde den och jag blev förvånad över varmvattnet, i tidigare stall så har man haft en liten varmvattenberedare så jag trodde jag bara skulle få spola av de värsta svettfläckarna men i detta stall så är det inga problem med varmvattnet:D 


Jag börjar jobba i Gävle den 25 april, och om allt går som planerat flyttar Roger redan den 14e. Då flyttas han till en lösdrift med fri tillgång på hösilage och de har en thermobar så det är ingen stallskötsel öht. Dessutom så har jag tillgång till box så om jag vill så skulle jag kunna ha honom stallad varje natt. Han har inte gått på lösdrift tidigare men jag tror det passar honom, han är ingen fryslort som står vid grinden och väntar på att få komma in så fort de börjar skymma. I nuvarande stall så går de in rätt tidigt och han står och kollar ut genom sitt fönster och verkar längta ut.


På lösdriften så finns självklart en ligghall också, halm som strö i den men i boxarna är det spån. I sadelkammaren har man bara en sadelhängare/häst men jag kan ställa dit min sadelvagn så får ena sadeln hänga på den.


Jag tror detta blir bra, ska bara hitta bostad själv också ;)

Ovido - Quiz & Flashcards