standardbred

Alla inlägg under november 2012

Av Frida Karlsson - 25 november 2012 18:14

Red en sväng på ridbanan igår. Det är en gräsbana så det är inte alltid det är ridbart under hösten. Blir lätt halt men tydligen ska den göras om till grusbana kommande vår. Han går utan bootsen på ridbanan och det fungerar kanon, hade det inte gått så hade något varit fel. En häst ska inte ömma på relativt mjukt och jämnt underlag.


Idag red vi ut en vända, då används bootsen. Inga hundar eller orienterare ute idag. En runda med mer fart än sist men med en häst som var lugnare inombords. Väl hemma igen så skulle han klia sig och lyckas fastna med uppbindningsgrimsaftet i boxhandtaget och sliter sönder sin grimma. Jag trodde vi hade kommit förbi slita-sönder-grimmor-perioden men nu var det dags för en till. Får plocka med mig några extra till stallet igen. Har just nu minimalt med prylar där, la ut ett fleecetäcke och ett regntäcke igår.


Han får gå med regntäcke nu, fleecefodrat, så kan jag rida oftare än att ta bort en blöt lerinpackning.


kommande helg är det SIHS och jag ska dit :D Som vanligt blev jag lite nojjig över budgeten då det kommer rulla en del kulor på SIHS och resan i januari ska betalas om någon vecka, sen ska julklappar inhandlas och så finns det så mycket annat jag gärna vill ha. Men kom nyss fram till att det är lugnt, jag fixar denna månaden också utan att nalla av egna sparpengar men kommer inte kunna lägga något extra på sparkontot mer än 1000lappen som går på autogiro.

Av Frida Karlsson - 11 november 2012 16:54

Red ut en sväng idag, bort på andra sidan vägen till salabanan. Pålle var väldigt taggad och på från början och när vi mötte ca25 hundar med hundförare så ville han helst springa hem. Det var inga problem att hålla honom men han var väldigt spänd. Hundarna gick redan på led innan och passerade oss sakta men säkert. De flesta av dem drog kedjor eller liknande efter sig och det var lite konstigt enligt herr fux.

Vi travade vidare en bit och tänkte ta en galopp i uppförsbacke men mitt i så fick vi sällskap av ett gäng orienterare, ca20 pers som sprang i stort åt samma håll. Det tyckte pålle inte var så läskigt men konstigt och blev lite uppjagad av att det var så många överallt. Båda mötena innebar en rejält svettig häst. Det hade skummat längs med frambenen och självklart mellan skinkorna också men där brukar de flesta hästar skumma.

Av Frida Karlsson - 5 november 2012 20:55

Det är inte bara här det dröjer länge mellan inläggen, jag klättrar upp alldeles för sällan på pålles rygg. Idag var det dags igen och tänker alltid samma sak "varför har jag inte tagit mig tid tidigare?". Det är ren terapi att vara i stallet och pyssla med hästen, inte känna någon press utan bara vara. 

Jag lovade honom massage och pedikyr senare i veckan, och jag gillar inte direkt att rida i mörker men vi ska nog kunna komma ut på promenader åtminstone. Då känner jag själv vart det är okej att gå, tycker inte jag har lika bra koll på vad som är stig och inte från hästryggen när det är mörkt. 

Ovido - Quiz & Flashcards