standardbred

Alla inlägg under april 2012

Av Frida Karlsson - 25 april 2012 21:51

Roger är nästan igångsatt men trots det så har han ökat i vikt, från ca 550 kg till nästan 580. Han har gått med munkorg när det varit +grader men lyckats bita upp hålet så den reducerar inte lika mycket nu som innan. Jag har bestämt mig för att införskaffa en greenguard, får för mig att de håller bättre än munkorgsvarianterna, så får han ha den för jämnan på betet.


Vi har transporttränat också, han har inga bekymmer alls att kliva in i transporten så länge det finns något att äta därinne. Han springer t.o.m på själv bara han vet att det finns mat där och är rätt ovillig att gå ut när det finns mat där.


Tränade först att han skulle kliva över lämmen från båda håll, senare att vi skulle kliva upp och backa lite fram och tillbaka in i/ut från transporten. Stod han längst in som han ska göra när man stänger och kör så fick han mat. Började då på vänstersidan, sen klev vi in på höger sidan och gjorde samma sak där. Eftersom han fortfarande var något skeptisk men älskar mat och står snällt pga det så lät jag honom aldrig äta upp så det tog slut inne i transporten utan han skulle fortfarande vilja gå in när vi avslutade.


Nästa pass kunde jag börja skicka in honom, först på vänstersidan därefter höger. Passet därefter hade jag ett längre grimskaft och skickade in och försökte få honom att backa på kommandot back samtidigt som jag tog tag i svansen, kunde med de längre grimskaftet få bort huvudet från mathinken så att han faktiskt backade ut. Efter att ha gjort det både på vänster- och högersida så tog jag bort grimskaftet och skulle se vad han hittade på helt frivilligt(transporten var placerad i paddocken). Efter att ha gått runt lämmen ett antal gånger så klev han på, från högersidan, rätade upp sig på lämmen och klev in på vänsterhalvan och åt,åt och åt lite till. Efter ett tag klev han ut och jag trodde att maten var slut, tog ett varv runt transporten och klev in igen på samma sätt som innan - kliver upp på höger men in i vänster fålla. Nu började han tugga igen så maten var visst inte slut men denna gång käkade han upp den helt, backade sedan ut och kikade på lite annat men klev därefter in i transporten igen, nu på högerhalvan, trots att maten var slut och då fick han lite gotte från fickan och så avslutade vi träningen.


Det känns grymt att kunna lasta på egen hand. Nu har jag inte kollat hur han reagerar om jag fällt upp lämmen, bommen stängde jag några ggr men den brydda han sig inte om då i alla fall. Men förhoppnignsvis är det lika lugnt. Problemet vi haft har varit att han inte velat kliva på transporten de sista gångerna och det känns som att det problemet är löst.



Nästa helg är det dags för tävling! Då måste han kliva på ;) TREC heter grenen, eller är förkortningen av grenen. Det är 3 delmoment, en orientering till häst, ett "gångartsprov"(långsam galopp snabb skritt) och en hinderbana men inte med vanliga hopphinder även om det också kan förekomma. HInderbanan kan bestå av att rida under låga grenar, att hästen ska stå still under uppsittning, slalom, "labyrint", rida över bro m.m Ska bli intressant hur han beter sig på bortaplan, och hur mycket vi komemr skämma ut oss :P

Presentation

Jag som skriver bloggen heter Frida men den handlar mest om hästen Racer Roger, en varmblodig travare f. 1999.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards