standardbred

Alla inlägg under mars 2013

Av Frida Karlsson - 27 mars 2013 21:26

Nu börjar pållen komma igång.


Medryttaren rider ett par dagar/vecka. Hon har haft lite bekymmer med att han småtestar henne. Igår red de en sväng och så tappade han bootsen i galoppen så ena trasades sönder lite. Hon verkade uppfatta mig som sur när jag då sa att hon inte kunde rida idag eftersom bootsen var tvungen att lagas och försvarade sig med att hon inte flängridit utan hade inte förstått hur lugnt jag ville att de skulle ta det när jag bett henne ta det lugnt med honom.

Det var inte alls så jag menade, däremot så innebär lugnt väldigt lugnt eftersom han är under igångsättning. Från att bara gått 1-2 dagar/vecka till att gå 5-6 är en stor omställning och då krävs det flera dagar med mest skritt och någon liten sträcka trav. Man måste ta det försiktigt och dessutom är jag inte beredd att riskera att min häst halkar på isen och måste avlivas för att han inte har boots, så det bästa var en vilodag då det inte gått lika lugnt som jag tänkt mig men missat förklarat för henne. När han var igång som bäst tidigare så vilade han ändå varannan dag men var i helt grym kondis och fantastisk att rida. Så de där vilodagarna varannan dag ska ersättas med skritt och lite trav är min tanke. 


Jag har lite svårt att släppa min häst till en främling, och funderar på om det är okej att säga till hur jag vill att ridpassen ungefär ska vara? Jag har ju ett mål med min träning och då bör väl medryttaren kämpa för samma sak och därför göra enligt min planering? Samtidigt känner jag mig skyldig som vill säga åt henne hur hon ska rida... Jag vill inte ha en medryttare som bara skrittar men nu under igångsättning så är han såpass känslig och jag vill inte dra på honom några skador. Är folk lika rädda om en travare som i princip ges bort som de är med en häst i miljonklassen?

Av Frida Karlsson - 9 mars 2013 14:22

Har kanske lyckats hitta en medryttar till räserhästen. Hon var med idag och det verkade gå bra. Hade tänkt helgalet så grannens ridhus var upptaget men det fungerade bra att rida på ridbanan. Sen en liten sväng ut så fick hon se hur han reagerar på överaskningsmoment som en hund som skäller ilsket när man passerar den andra gången trots att den var helt tyst första gången. 


annars rullar det på som vanligt, hästen är alldeles för rund och rids alldeles för lite. Broddade boots har införskaffats nu när det är blankis. tidigare så fungerade det kanon att rida utan men blankis ger lite problem. 


en ny höst har flyttat in i hagen, det mest dramatiska med hopsläppet var snöandet.


Ridhuskort till grannens ridhus har införskaffats men jag vet inte vart lysknappen sitter.


                       

Ovido - Quiz & Flashcards