standardbred

Alla inlägg under februari 2012

Av Frida Karlsson - 19 februari 2012 15:32

Kom ut en sväng med sällskap idag. Imorgon kommer pålle troligtvis ut med en ny ryttare på ryggen. Jag såg samma ryttare rida en annan häst idag och trots att det var länge sedan hon red regelbundet så var hon riktigt duktig! 


Han har blivit för rund så jag funderar på medryttare men vågar nog inte släppa honom till någon 2-3 dagar per vecka regelbundet. Är det någon som sitter upp någon enstaka gång så är det inga problem men någon som kanske tom kommer rida mer än mig? Njaeee, känns inte bra. Fast han behöver ju röra sig så det känns ju rätt för den skull. Tycker synd om honom om han ska gå med munkorg. 


Ljuset har vänt nu så det ska väl bli bättre med uteritterna i veckorna. Dessutom har jag paddocken om jag inte vill bege mig ut. Det märks även på pälsen att det vänt, han börjar fälla nu.

Av Frida Karlsson - 12 februari 2012 19:49

Söndag idag, och nu dröjer det en hel vecka till nästa uteritt i solljus.


Idag var det grillning i stallet. Efter så tog jag in Roger för en sväng ut som vi sedan avslutade i paddocken.


Hans kondis är nog i nästan lika dåligt skick som min numera. Jag hade tänkt rida en kortare runda som uppvärmning och sen tillbaka till stallet för att rida mer "ordentligt" i paddocken. Var världens bästa vinterväder, så det var nästan för varmt med termoridbyxor! Vi red längs med vägen en bit för att ta oss in på en grusväg. Var lite orolig över att ev. möta skotrar eftersom han bara sett såna i hagen som är en mycket tryggare plats än mitt ute i ingenstans. När vi kom in på grusvägen så visar det sig att den knappt är använd, någon bil har kört där men det har kommit ca 20 cm snö efter och sen har det gått 1-2 personer, inga skoterspår i sikte. Så tänkte jag att han skulle få sträcka ut för det var väldigt länge sedan sist. Men jag tyckte inte det var samma go i honom som tidigare, när han fått fria tyglar en sträcka och vi saktade av till skritt så ville han vända och lyckades en bit. Vi vände sen tillbaka åt rätt håll och för att han iten skulle ha samma möjlighet att vända genom att sätta i bromsen så travade vi friskt och sen fick han försöka sträcka ut en bit till. Jag tror han har det jobbigare dels pga att han är tjock, mycket tjockare än tidigare, och dels pga dålig kondis. Han blev rejält svettig, och på hemvägen så skrittade vi och travade vi. I paddocken så fattade jag högergalopp så han fick rulla på i den ett par varv på volten. Sen var det lite arbete i högervarv som jag inte får loss honom lika väl i när vi rider ut i skogen. Efter en stund så var han fin i båda varv och då avslutade vi. Skrittade av avsuttet utan sadel, sen fick han lite kraft och rulla av sig i paddocken. Han var fortfarande varm så mycket av snön smälte bort i pälsen. 


Släppte honom i hagen och plåtade en del bilder.       

Av Frida Karlsson - 9 februari 2012 20:51

Blev trots allt lite lugnare ändå för vi har inte varit i ridhuset sen sist. De senaste gångerna jag ridit har jag pinat mig med hoppsadeln för att återinvänja mig i den. Den är inte så illa och jag får för mig att han går bättre med den än dressyren. Dressyren är något vid och har alltid varit, men han vill inte att jag rider med fårskinnspadden under, så nu har jag skaffat en gel front riser. Det känns som att den är väldigt lämplig att ha mellan schabrak och sadel och att den kommer massera samtidigt som den fyller ut framtill. Hade tänkt testa den idag men blev för bekväm för det är kallt ute! Lite för kallt! Så det blir att testa den på lördag. 


Pålle har fått en ny hagkompis och stoet har lämnat flocken. Numera är det bara valacker i hagen så det borde vara lugnare fast den nya hästen har inte fått komma in i flocken riktigt. Nu går det bra mycket bättre än tidigare däremot. 


     

Ovido - Quiz & Flashcards