standardbred

Alla inlägg under september 2013

Av Frida Karlsson - 23 september 2013 19:08

Rogers hagkompis fick åka till ultuna igår pga hälta. Så Roger var ensam i hagen i natt och blev överlycklig på morgonen när de andra hästarna kom ut. Hagkompisen stannar kvar på ultuna några dagar så nu får Roger också sova inne. Han hade inga problem att vara ute själv men jag tror han slappnar av bättre inne. Var ute en sväng tidigare idag och travartravade på grusväg, han var skitnöjd och jag fick återigen bekräftat att han är världens goaste! Nu har det börjat blåsa i, stormar nästan men hästarna är obrydda. Är kanske bara vi människor som tycker det blåser storm och hellre håller oss inne.

Av Frida Karlsson - 22 september 2013 16:08

Idag var det dags för dressyrtävling! Började inte förrän elva så jag hade inte förberett något dagen innan utan fixade allt på morgonen. Kom iväg i god tid, Roger skötte sig vid urlastningen. Hade ingen wowkänsla men gick hyggligt ändå. Snäll bedömning som gav 60% i lc:1 och till lb:1 kändes det bättre och gav 66,90%. Helnöjd med andra ritten och vet att vi måste bli bättre på avsaktningarna. Fick med mig två clearround rosetter och en blå för andra placeringen i km. Såg väldigt många fina hästar, kändes som att vi borde tagit jumboplatsen för de andra var grymt fina.

Av Frida Karlsson - 15 september 2013 15:53

 

Vaknade innan klockan ringde som vanligt när det är något på g. Försökte dra ut lite på tiden hemma när jag plockade ihop det som skulle med innan jag bestämde mig för att det inte var för tidigt att åka mot stallet. I stallet så kopplade jag trailern, lastade lite mer prylar och fixade hästen. Sen bar det av mot tävlingen, i alldeles för god tid som vanligt. Jag höll tummarna för att jag inte var först och blev väldigt lättad när jag såg några andra transporter. 

Urlastningen höll på att gå väldigt galet. Roger vill gärna backa ut med en gång när man öppnar bak om det inte står någon framme hos honom och pratar. Åker man själv så kan man inte befinna sig på två ställen samtidigt utan antingen är man framme och pratar eller bak och öppnar. Han fick därför lite halvpanik och höll på att sätta sig ner i transporten, han kom såpass lågt att bommen låg nästan uppepå rumpan. Tillslut hörde han att jag röt till och ställde sig vanligt så jag kunde plocka bort bakbommen. 

Därefter gick allt smidigt och han skötte sig galant. Framridningen och framhoppningen skedde i grupper inne på banan och allt sköttes väldigt smidigt. 

Vi blev dubbelnolla i både 60 och 70cm, jag var ibland tillräckligt avslappnad för att hinna tänka på att trampa ner skänkeln och knäslutet för att skänkeln inte skulle flyga rakt bak mot korset. Kändes efteråt som jag for runt som en kutig potatissäck och så kan det mycket väl ha sett ut. Jag är ändå nöjd och vi blev klubbmästare i lilla hoppet och fick därför med oss 3 rosetter hem, en pokal, en plakett och halsduk och pannband. Nästa helg är det dags för dressyren, kommer nog inte gå lika bra där men vi ska göra vårt bästa :)

Av Frida Karlsson - 14 september 2013 20:42

jag kom över en länk som var grymt läsvärd om foder http://nshorse.se/files/2013/09/Det-smarta-h%C3%A4stfodret-11-sep.pdf

Av Frida Karlsson - 14 september 2013 20:42

jag kom över en länk som var grymt läsvärd om foder http://nshorse.se/files/2013/09/Det-smarta-h%C3%A4stfodret-11-sep.pdf

Av Frida Karlsson - 9 september 2013 19:49

Har hittat lite fler tävlingar nu. På söndag är det en hopptävling och söndagen därpå är det dressyr :D Nu Ska vi få se vad domaren säger, hur illa man rider :P

P&J

Av Frida Karlsson - 7 september 2013 18:01

Var iväg på både min och Rogers första P&J idag. Det var även "debuttävlingen" för medryttaren som hoppade en runda. Allt gick bra, medryttaren red en runda på 60 och fick två vägran där Roger tyckte det gick snabbare att springa förbi hindret än att faktiskt hoppa det. Men annars så gick allt kanon för dem. Sen hoppade jag upp och red 70, och vi klarade oss felfritt :D Trots all nervositet så gav det mersmak och jag letar efter fler P&J eller P&R att ställa upp i under hösten :)

Ovido - Quiz & Flashcards