standardbred

Alla inlägg under februari 2011

Av Frida Karlsson - 28 februari 2011 21:28

Måndag idag och pålle fick vila. Mockade bara och fixade käk. 

När jag skulle fylla höpåsarna så kom ena va de två stallkissarna och ville mysbusa. Han var busig men ville mest ha sällskap och blev bara allmänt mys! Han hade inte alls lust att flytta på sig från balen, så innan jag knuffade undan honom var jag tvungen att busa lite med honom.


När allt var fixat och färdigt så såg jag att imorgon när jag tänkt rida så är det hoppträning fram till kl 21.00 och att tidningen ska vara där och göra reportage så det blir vila för pålle imorgon också. Men på onsdag förmiddag så blir det ett pass:)

Av Frida Karlsson - 27 februari 2011 20:47

Eftersom vi är nya på stället så tänkte jag hålla mig i ridhuset åtminstone någon gång till innan vi beger oss ut. Därför väntade jag med stallet tills sen eftermiddag/kväll. 


Så åkte till stallet, mockade och fixade iordning foder. Sen hämtade jag kusen som visade att han var rätt laddad med energi. Kändes ännu mera som rätt val att hålla oss till ridhuset då.


En småfrustande häst gick bredvid ned till ridhuset som var helt tomt. Roger var inte lika stissig som första gången i ridhuset så jag fick sitta upp lugnt men sen hade han massor med energi! Varje hjälp tog han som framåtdrivande. Tillslut gick det bättre och i traven så var det helt okej i både vänster och höger varv. Galoppen var sämre, även i vänstervarv. Men det märks att både han och jag är otränade nu. Han blir svett efter typ 30 min och mina magmuskler får jobba hårt för att hålla honom lugn och inte låta honom rusa iväg. 


Han får vila imorgon också, tänkte försöka köra varannan-dags-ridning fast helgerna kanske blir annorlunda.

Av Frida Karlsson - 25 februari 2011 22:27

Idag avr det dags för första passet på nya stället och det i ridhuset. Det är andra ridhuset roge rär i med mig som ägare och jag tror inte han har varit i ridhus innan jag tog honom på foder heller så sitt livs 2a ridhus. Han tyckte det var lite halvskumt, detta är större än det förra vi varit i dessutom fanns det speglar!


Roger visade sig vara riktigt egenkär;) Han kollade in sig själv i alla 3 speglarna gång på gång, så upptäckte han att man såg ju faktiskt en svag spegelbild av sig även i fönstrena så även där kollade han lite extra.


Efter lång tids skrittande så började han slappna av lite smått, så då kunde jag börja försöka arbeta honom i skritt. Nu är han extremt oliksidig igen, han var bättre ett tag men nu är vänstervarv en dröm men högervarv är knasigt. traven gick åtmisntone okej i höger, galoppen - det var ju galopp i alla fall men iten mycket till galopp att ha. Men det ska det ju bli ändring på nu:)


Imorgon får han vila och på söndag ska vi ta ett pass till. Ska försöka fota lite från gården imorgon har jag tänkt:)

Av Frida Karlsson - 23 februari 2011 22:04

Förare och ägare till bil+släp kom på avtalad tid, vi drog fram släpet till stallet och lastad ein grejjer i släp och i min bil. Pålle hade jag tagit in tidigare och broddat av för att inte förstöra transportmattan, så det var bara på med transportskydd och byta täcke så var han redo.


Så skulle vi ut med färdig häst och fickan full med morotsmuta. Kusen kliver på med frambenen men känenr inte alls för att gå på med baktassarna. Han är iten ett dugg rädd eller osäker utan känner bara inte för det. Så vi tog linan bakom rumpan och då blev han lite osäker men kom in och med morötter så var allt bra igen.


Väl framme på plats så strödde jag upp boxen med halm, och sen ställdes pålle in där. Jag räknade med att han skulle bli dyngsur av svett precis som förra transportresan, och han var även lite svett lastbilsresan, men han känner sig väl världsvan numera för knappt varm alls. In med grejjerna i stallet på olika platser och sen broddade jag på pålle och skulle ut med honom i hans egna lilla hage.


På väg till hans hage så går vi förbi stallägarens, som har en liten ponny med extrem utstrålning. En riktig liten tuffing! Han ser att det kommer en ny häst, visar vem som bestämmer med att kasta ut ena framhoven och Roger vågar knappt gå förbi. Men in i rätt hage kom vi, en orörd hage så det krävdes lite jobb för honom att pulsa i den.


Sen stack jag iväg och jobbade och när jag var färdig och åkte tillbaka till stallet så var det dags för fodring så jag slängde in lite hö och lite krafft åt honom, och la in mer grejjer på mina platser. Plockade av utetäcket och bekantade mig lite mer med stallkatterna.


Jag tror det här blir toppen! Imorgon får han vara orörd också men på fredag ska jag rida:)

Av Frida Karlsson - 23 februari 2011 07:53

Vaknade tidigare pga nervositeten. Drömde åtminstone inte hemska grejjer utan nu lastade han sig själv men det krånglade med bommen och jag höll på att få panik över det.


Har funderat på om han får åka broddad eller inte och vad jag helst låter honom åka med. Men jag tror det är säkrast att åka utan brodd, låta honom vandra runt på stallplan utan så han begriper att det är halt också. Om de får ha brodd i hagen på nya stället så monterar jag på dem igen.


Så fort han är på transporten så komemr nervositeten nästa försvinna och bara spänning vara kvar, jag längtar!


IMG_6208

Av Frida Karlsson - 22 februari 2011 21:23

Vädret blev inte alls som jag trodde, istälelt för att töa fint så snöade det ännu mera...


lät pålle springa lös i paddocken, longerade i högervarv eftersom han låtsas helt oförstående i det varvet. Man skulle kunna tro att något är fel på honom men han går rent i högervarv på lina fast han väljer hellre att springa löst i vänstervarv. HAn är väl extremt oliksidig precis som tidigare troligtvis.


Idag var svullnaden borta på halsen, så nu finns inga men kvar efter vaccinationen. 


Packade ihop en del för imorgon blir det flytt! så nu ligger alla täcken utom två i en enorm väska modell dynbox.Det är precis att den får plats i baksätetXD Den rymmer en hel del, nu har jag väl 2 vintertäcken, 4-5 regntäcken och en 3-4 fleecetäcken i den. Testade transportskydden idag igen, de köptes för typ 3 år sedan och imorgon är första gången jag får användning av dem!


Imorgon ska jag försöka trycka in täckesbagen i bilen, slänga ihop två ikeakassar med resterande pryttlar som också ska in i bilen. Sen ska det lastas sadlar i transporten och häst då såklart. Gissa vem som är supernervig redan nu? 

Av Frida Karlsson - 22 februari 2011 08:49

Bara en dag kvar till flytt :D


Ska plocka med mig lite fler grejjer från stallet hem idag, och transportskydden flyttar andra hållet, från förrådet till stallet.


Tänkte låta pålle få springa av sig lite ikväll om ingen är på ridbanan.


Ser ut som att det faktiskt är vår på väg nu. Fåglarna har sjungit som galna flera dagar men snön har envist hållt sig kvar men det ser ut att bli en fin dag med + i solen i alla fall som kan minska snöhögarna storlek något.

Av Frida Karlsson - 21 februari 2011 21:53

idag var det dags för Roger att få pedikyr.


Eftersom han knappt ridits och det ligger snö överallt så har skorna inte blivit slitna så han fick ha samma en vända till. Däremot så plockade vi bort snösulorna för jag har förhoppningar om att snön ska försvinna och hans hovar mår lite bättre utan. Det blir lättare att göra rent utan sula så hovarna hålls fräschare.


Roger är rätt rolig när han skos men han tröttnar rätt fort. Nuvarande hovslagare använder sig av en pinne att sätta upp hovarna på då och då. Roger skulle behöva en sån modell större att vila huvudet på för det ligger oftast på hovslagaren rygg när det grejjas med framhovarna.


Sen testar han om inte han kan vara med och bestämma lite. Ska det pillas med vänster fram så börjar han veva med höger fram istället och vice versa. När han har hoven på pinnen så testar han om det inte går att plocka bort den innan han ska. Detta låter som en väldigt dum och ouppfostrad häst, eller hur?

Han är rätt ouppfostrad, eller rättare sagt rätt bortklemad, men han är smart av sig så han gör det på ett vis så varken hovslagaren eller jag kan bli arg på honom.


Idag så var han piggare med bättre aptit, däremot så har han nu blivit svullen på ett ställe på halsen, antagligen där sprutorna sattes. Men det går ju framåt även om svullnaden kanske tyder på motsatsen men de tär nog bara för att han är lite bakvänd kusen min;)


Och så avslutar vi med en bild för att göra ett trist inlägg lite mindre trist;)

Ovido - Quiz & Flashcards