standardbred

Direktlänk till inlägg 28 juli 2014

hoppträningar

Av Frida Karlsson - 28 juli 2014 22:54

Får väl uppdatera lite igen. Värmen är nästan plågsam men jag ska väl inte klaga för om ett halvår klagar jag på kylan istället. Men värmen har i alla fall gjort så att varken hästen eller jag tycker det är kul att röra på oss. Men hoppträningarna har vi gjort ändå. träningen 19 juli gick kanon! Jag hade ett helt annat tänk och slapp rida mot alla hinder två gånger för att ta oss över. Nu körde vi på med en gång och det gick perfekt! Det var mycket fokus på långa galoppsprång denna gång också och det har vi lite svårt för men supernyttigt. Det är dessutom bra för mig, har väl blivit fartblind fast tvärtom. Alltså tror jag att det går snabbare än vad det gör och är väldigt bekväm i kort galopp men genom att öva på att länga galoppen så går det inte snabbare i takten men vi vinner mera mark. I mitt huvud känns det "för fort" men det är egentligen lugnt och sansat. 


Igår var det hoppträning igen och emellan träningarna blev det bara en skrittur barbacka i väldigt hala joggingbyxor. Hoppträningen igår hade istället fokus på att hästarna skulle vänta och att vi skulle kunna korta galoppen. Ja, vi behövde nästan inte alls tänka på att hålla tillbaka och korta in, det var ju alldeles lagom med vår vanliga galopp. Men att vänta var lite svårare i början med en taggad häst som tycker det är skitkul att hoppa. Men det gick också bra så småningom.


Nu laddar vi för träning på ny mark på onsdag, stor utebana. Får se hur det går. Så funderas det på en p&j på måndag men har några dagar kvar att fundera på.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida Karlsson - 25 mars 2015 22:12


för någon vecka sedan så kom hovslagaren för att slå på en förlorad tappsko. Till skillnad från förra klippet skulle man nästan tro att hästen min blivit sederad här.   strax före jag började filma stod han och drömde, trodde att han hade något att...

Av Frida Karlsson - 25 mars 2015 21:43


  Borde varit trött. Igår var det en riktigt tuff hoppträning som gick kanonbra! Hästen var så trött efter den så trodde han skulle vara lite halvseg och kanske ha lite träningsvärk idag men tydligen inte... ...

Av Frida Karlsson - 28 januari 2015 23:40

Hopptränar numera på onsdagar, men idag skulle jag inte tränat för det var planerat med vaccination igår. Vaccinationen blev skjuten till fredag el. ev. måndag så då var det läge att åka på träning idag.   Kör direkt från jobbet som vanligt, fixa...

Av Frida Karlsson - 21 oktober 2014 22:57


Varit sämst på att uppdatera igen. Helgen efter förra inlägget gick hyggligt. Hoppade 70 och 80 då också och han blev trött till 80 för det tog lite lång tid mellan klasserna. Sedan var det två veckor till dressyr, hann inte rida fram ordentligt ti...

Av Frida Karlsson - 14 september 2014 18:30


Var iväg på klubbtävling på förmiddagen, hoppade 70 och 80. Roger var något överladdad så var full rulle första rundan. Vi var enda dubbelnollan så fick med oss en blågul rosett. Andra rundan kändes mer kontrollerat men blev ett pet pga mig, men de a...

Ovido - Quiz & Flashcards