standardbred

Alla inlägg under september 2012

Av Frida Karlsson - 29 september 2012 10:30

Idag är det dags att flytta Roger. Jag jobbar först så det blir inte förrän eftermiddagen. Stallen ligger väldigt nära så jag rider bort och går sen tillbaka för att hämta bilen. Eftersom det är en lösdrift och det blir mörkt rätt fort numera så får han stå inne över natten. Förhoppningsvis får han lite av stallukten och blir lättare accepterad av de andra när vi släpper ihop imorgon morgon.

Av Frida Karlsson - 28 september 2012 22:05

Vi pratade med vet. för råd om hur vi skulle göra med avmaskningen. Vet. tyckte att vi skulle ta nytt prov på två av hästarna och beroende på resultatet avmaska därefter. Resultatet visade på förekomst av mask hos de två hästarna som man tog nytt prov, Roger var ingen av dem. Eftersom en häst som precis flyttat hade tydliga spår av bandmask i avföringen så rekommenderade vet. att maska av alla hästarna med cydectin comp. Det medlet tar även styngflugelarver, nu tror jag inte någon av hästarna fått de äggen på sig men det känns mer okej för mig att flytta in i nya stallet när man avmaskade av den anledningen där.

Igår hämtade jag ut avmaskningsmedlet och maskade min häst. Egentligen ska ju alla avmaskas samtidigt så det blir lite galet denna gång. De andra avmaskar innan de ska flytta, men jag flyttar imorgon kväll så det blev allt annat än optimal avmaskning.

Av Frida Karlsson - 24 september 2012 18:47

Kursen var slut vid 18tiden igår, så jag far därifrån och ett par tjejer ska åt samma håll men behöver veta vägen till e4an så de kör bilen bakom mig. Vi kör på 80väg men en rätt kurvig sådan så hastigheten ligger ibland lite lägre, efter en kurva dyker det upp två rådjur. Jag stampar på bromsen och vrider på ratten, tänker inte det minsta på att jag har en bil bakom mig. Jag får sladd, när den sladden är över får jag sladd åt andra hållet och far in i ett träd i diket på andra sidan vägen med akterpartiet först. Bilen bakom klarade sig och det gjorde rådjuren också men min gula fara fick sig en rejäl smäll så att man måste byta ut stötfångare och baklucka bl.a Jag hade tänkt byta bil om ett halvår ungefär men gör det nog redan nu, en större och stabilare bil som jag får dra släp med. Samtidigt vet jag inte om jag vågar mig ut med släp för vad händer om man råkar ut i en olycka då? Då kan man ju inte tvärnita med en häst i lådan bakom, samtidigt som det ändå tar stopp om man träffar ett djur.

Har ändå kikat på en passat med fyrhjulsdrift, tycker att de tar ett överpris men samtidigt går det smidigt att bli av med gulan då de tar den. Har kollat på bilar i liknande skick, ålder och milantal och de flesta ligger lägre men då måste man köra en bra bit så det blir nog inte billigare i slutändan ändå. 

Eftersom resan i gulan fick ett hastigt stopp med hjälp av ett träd bakifrån så tog nacken lite stryk, känner mig inte direkt på topp utan väldigt mör i nacke, hals och axlar. Men det ger sig väl med tiden.

Av Frida Karlsson - 22 september 2012 19:17

Första dagen färdig då! Mycket fakta om hovar pressades in idag, ska nog vara glas om jag minns hälften. Har fått godkänt på en hov, och är inne på andra men är inte klar med den än. Ska lyckas med fyra stycken hovar är det tänkt. Efter den här dagen så vill jag ut till Roger och kolla på hans hovar och fila lite grann, men verktygen är kvar på kursgården och det är nog lika bra det. Behöver nog få in lite mer information och hinna smälta det. 


Det sas flera vettiga saker men allt kan sammanfattas med:


Alla hästar kan gå barfota men alla hästägare kan inte ha barfotahäst.


De tog även upp lite olika forskningar som jag hört om tidigare, t.ex så har man i en undersökning kollat på två olika flockar som lever vilt. Den ena flocken går i väldig frodig mark, har tillgång på mat och vatten varje dag. Marken de går på är mjuk och deras hovar slits inte direkt utan hovarna flyter ut och ser rätt fula ut. Den andra flocken måste gå flera dagar för att få vatten och går sen i ett par dagar för att hitta mat, marken de lever på är rätt hård och eftersom de rör sig såpass mycket så slits deras hovar till en snygg och rund form. I undersökningen bytte man plats på två hästar och fick då se att hovarna ändrades, så den "fula" hoven blev "fin" men den märren hade väldiga bekymmer i början eftersom hon var öm men hängde ändå med. Hästen som fått vandra långt för mat och vatten fick fula hovar när hon placerades i det frodiga området för hon behövde inte röra sig lika mycket och marken nötte inte lika mycket.


Man får alltså tänka på vart man rider och hur det ser ut i jämförelse med hagen. Behöver hagen kanske grusas för att du jämt rider på grus? Går hästen i en gräshage och du rider på grusvägar så kommer du alltid behöva boots, om du inte förändrar hagen där hästen tillbringar största delen av sin tid.



Av Frida Karlsson - 22 september 2012 08:45

Jag är alldeles strax framme vid en hovkurs. Det är en kurs om hoven, vad som påverkar hoven, både yttre och inre faktorer, hur friska hovar ser ut, vad man får och bör göra med en frisk hov, hur en sjuk hov ser ut som man då inte ska röra utan tillkalla hjälp för o.s.v


Jag tycker det är intressant med hovar och vill lära mig mer, därför går jag kursen, men förstår att man kan inte lära sig allt över en helg. Samtidigt har jag råkat på den sämre varianten av hovslagare och då undrar man vad hovslagarutbildningen egentligen ger, om det mer är praktikplatserna som avgör om en hovslagare blir duktig eller mindre duktig. 


Jag tycker tyvärr att många har en svartvit värld vad gäller barfota/skodda hästar. Jag skulle önska att fler hade en gråskala, barfota fungerar för en del men inte för alla men den ena sidan säger att alla hästar bör vara skodda och den andra sidan säger att skor förstör hovarna och alla hästar bör vara barfota. 


Roger var barfota när han kom till mig, men när han började sättas igång och gick på annat underlag än mjuk gräshage så blev han öm och då slog vi på skor. Nu testar vi barfota igen, han går på andra marker och jag har boots när jag rider. 


Efter den här kursen är det tänkt att jag ska kunna peta lite på hoven, t.e.x hålla kanterna rundade så att de inte flisar sig och går sönder så vi får väl se hur det går.


Av Frida Karlsson - 21 september 2012 20:56

Ikväll flyttade vi från betet till stallet, var riktigt höstruskigt idag. Väderappen på mobilen påstod att det var -3 grader på morgonen, varmare mitt på dagen självklart, men fuktigt och kallt är det. Fick en lagom promenad och tiggde skjuts tillbaka till bilen igen. Ska bli skönt att vara vid stallet nu och nästa helg blir det flytt till nya stallet. Ska avmaska innan dess, vi tog nytt prov på två av hästarna som visade på förekomst av spolmask, fölmask och lilla blodmasken, en häst som nyligen flyttade från stallet hade bandmask så vet. rekommenderade avmaskning mot det också. Jag gör som vet. råder, så ska försöka trycka i min häst lite avmaskningsmedel i veckan.

Av Frida Karlsson - 19 september 2012 17:15

Hösten är egentligen fantastisk när man har häst, om det inte vore för att jobb och skola gör så att man inte hinner ut innan mörkret kommer. Alla har inte jobb och skola dagtid men många har det och även om det går att rida i mörker för det är bara att utrusta sig med ett reflexpansar och pannlampa så tycker jag att det är så mycket trevligare i dagsljus. 


Det fantastiska med hösten är att det inte är så himla varmt så hästarna blir lite mer pigga och vakna än vad de varit under sommaren och det är fint med löven som växlar färg och lägger sig som ett hav över skogsstigarna. 


Här är det mörkt redan vid halv åtta nu så jag hinner bara ut i dagsljus på helgerna samtidigt så känns helgerna mer värda och man ser fram emot dem mer då. Nu är det verkligen dags att leta fram reflexerna och kanske fundera på att införskaffa en bättre pannlampa. Min pannlampa är itne dålig men det finns bättre och jag är inte helt säker på att jag vet var den ligger just nu, jag är tyvärr inte ordning och reda utan mer kaos.

Av Frida Karlsson - 18 september 2012 20:27

Gjorde en kolla masken på Roger, vanlig grundanalys. Den visade 0 i epg både vad gäller spolmask och blodmask. Bandmask var inget de letade efter i provet men det visade sig att en annan häst i samma stall var full med bandmask, så nu är frågan om man ska eller inte ska avmaska mot bandmask. En del säger att man självklart ska göra det och andra säger att det inte är någon fara om hästen är vuxen och frisk i övrigt. 

Jag ska ju byta stall snart också, och där ska de avmaska. De brukar ta maskprover innan avmaskning men i år har de tydligen haft påhälsning av styngflugan. Styngflugeägg har varken jag eller någon annan sett på betet där Roger går så det känns som att det är inaktuellt för vår del. Samtidigt så ville helst nya stallet att jag avmaskar för styngflugan, men jag vet inte om jag vill proppa i min häst gift för något han inte har i kroppen. Så ska jag avmaska så känner jag att det är för bandmasken i så fall. Samtidigt vill man inte komma på kant med de i nya stallet redan innan man flyttat dit.

Så svårt det kan vara....

Ovido - Quiz & Flashcards