standardbred

Alla inlägg under maj 2011

Av Frida Karlsson - 23 maj 2011 22:40

länge sen förra inlägget som alltid. 


skoningen skedde vid betet på gödselplattan till tidigare ladugården där. Hovis var rätt nöjd trots att roger flyttade sig en del för enligt honom så var de flesta hästar helt galna utomhus och behövde väggar och två uppbindningar för att det skulle gå smidigt. Roger fick fina fossingar igen, hovis var tveksam till att lägga ut skorna alltför mkt bak eftersom han trampat båda fram men det såg helt okej ut. 


Red ut idag med hon som har stallet. Flocken blir helt ställd när både roger och ena stoet försvinner. men vi kom iväg och jag tror de andra lugnade sig när vi var iväg. En supermysig tur och roger är så arbetssam när han itne går så ofta men nu ska vi komma igång igen. Men det blir varannan dags ridning förutom närmaste helgerna då jag smiter iväg åt andra håll. Har fått reda på vart ridbanan är också och den verkade jättebra även om den inte har ett tjusigt staket och världens hinderpark.


Jag höll på att glömma att nämna att roger blev rädd för ett stenblock idag. han har kollat på sånt tidigare och jag märkte redan innan att han var misstänksam mot denna kub i sten som stod mitt på grusvägen vi red på. Jag trodde däremot inte att hans kulle göra så mycket mer än titta då stoet försvann fram och förbi men han tvärvände och stannade därefter. Så gick vi förbi det, i en tvär skänkelvikning för att ha ögonen på det hela tiden och sen full fart efter sällskapet. Även om han är väldigt otränad nu (precis som jag, tyvärr) så märks det att alla träningar tidigare har gett en helt annan häst än den jag tog hem på foder. För trots att han inte orkar så försöker han jobba i en mer hållbar form nu än att ha huvudet i vädret och sänka ryggen 30 cm och bara kuta. Han tyckte nästan att fullblodet travade för fort och halkade efter en del, men han försökte så gott han kunde :)


På onsdag blir det ridbanan, och lite mer "ordning" :)

Av Frida Karlsson - 16 maj 2011 22:57

Nu har vi hunnit flytta hästarna till betet, det är jättefint och det är rogers första riktiga bete. De flyttades rätt tidigt för att hinna vänja sig vid gräset innan det blir alltför kraftigt, eller ja så att det inte blir värsta chocken för dem iaf. 


På onsdag kommer hovslagare och slår på nya skor. han har tappat båda fram nu och igår red jag utan boots då ena framhoven gärna fick slita ned lite. Han var väldigt trippig, men av stress för han gillade inte att lämna resten av flocken på betet. 


Idag så såg jag att det hade gett lite resultat på hoven jag ville skulle slitas ned lite så vi körde med boots på idag och fick en guidad tur av stallägaren. Det finns hur mycket trevliga ridvägar som helst här och av blandad sort, det är grusvägar och skogsvägar och en gammal banvall att rida på. Helt perfekt! Trots att roger går på bete så har han faktiskt tappat lite i vikt, fast han tappade nog det på lösdriften och börjar ta igen det lite nu. JAg skulle tro att det beror på att han är mer aktiv över hela dygnet men han är fortfarande alldeles för rund. Det ska väl gå att ordna hoppas jag, vi har ju faktiskt varit ute 2 dagar i rad nu och det trots tappskor ;)

Av Frida Karlsson - 8 maj 2011 19:20

Idag satt jag upp för första gången på nya stället. Det verkar finnas hur mycket ridvägar som helst här :D 

Att jag inte suttit upp tidigare beror på att han var stissig i början och sen fick han en tappsko men så kom jag på att jag har ju old macs att trä på som ersättning:) Han var glas över att få komma ut, men det var varmt så han blev svett fort. 


Imorgon flyttas de till betet som jag aldrig sett tidigare så det är nytt för både roger och mig :)


Av Frida Karlsson - 4 maj 2011 19:17

Roger har tjusat tjejerna i flocken och tror att han är pojk nog att fixa fölisar. Men det lugnar nog ned sig än mer när det stoet slutar brunsta. Han har slagit upp ett sår på insidan av vänster bak men var inte svullen och var tillräckligt kry i benet för att hålla det utom räckhåll för mig. Är det illa så brukar han låta en pilla mer noga med det men inte annars.Sitter med världens sämsta uppkoppling så det GÅR inte att fixa bilder och det blir extremt tråkiga inlägg. Har läst runt på lite olika bloggar och börja bli lite irriterad på frasen "det ser inte ut som en travare". Hur tror folk att en travare ska se ut? Min travare har kanske "fel" färg, eftersom den vanligaste är någon nyans av brunt men i övrigt så har travarna 4 ben, man och svans. Huvudet sitter i främre änden precis som på andra hästar. Travare fixar att galoppera, kolla bara V75 på tv så ser man ett flertal hästar som galopperar bort sig ur loppen. På alla kommentarer med betydelsen "det ser inte ut som en travare" så låter det som att en travare är någon typ av monster med världens längsta rygg, lång tunn hals med 2 meter man, bakkärran är en halvmeter högre än framänden så att hästen springer fort(för en travare springer ju bara med bakbenen, frambenen är bara med som stöd för att hålla upp huvudet). Sen ser ju alla travare ut som staket, troligtvis för att de alltid springer och aldrig kan stå stilla och inte hinner få i sig så mycket mat när de springer omkring.Helt galet att folk inte ser det fina med en travare i full tävlingskondis.

Ovido - Quiz & Flashcards