standardbred

Alla inlägg under mars 2011

Av Frida Karlsson - 27 mars 2011 14:33

Igår så red vi ut en sväng, lyckades hänga på en annan i stallet så vi fick reda på ett par fler ridvägar. Nu börjar det bli mjukt och fint i backen så vi kunde både trava och galoppera också.


Idag så red vi ut på egen hand, åt samma håll som igår men lite längre men vi fick vända men det blev en rätt bra tur på ca 1,5 timma iaf. Pålle fick sträcka ut på två sträckor också, riktigt välbehövligt.


Nu sitter jag och funderar på vad stallplats och egen bostad får kosta. Det ser ut som jag måste lägga lite mer pengar på egna bostaden för att ha boplats öht, och så ska man ha ett skapligt stall som gärna får ligga i närheten också...

Av Frida Karlsson - 24 mars 2011 22:42

Var länge sen ja bloggade för det har iten blivit mer än mockning i stallet. I lördags blev han löshoppad. Det märks att han iten är i full gång för han blev trött efter några språng, sen tar det ju mer än vad man tror på dem men jag tror nog det bara blev 5-6 vändor. 


Igår så red jag dressyr i ridhuset, han var väldigt på hela tiden, och väldigt stel. Efter att ha ställt igenom honom så var han hyffsat smidig. Jag får inte igenom honom helt utan hjälp av tränare men det var tillräckligt okej för att jag skulle vara nöjd.


Idag så har jag kollat på stallplatser och lägenhet i gävle. Vi ska bege oss dit eftersom jag börjar på nytt jobb där. Lite svårt att hitta både lägenhet och stall när man inte känner en människa på plats, ena stallet var helt okej. Det andra låg ltie off men det visste jag sen tidigare. Det första stallet skulle jag helt klart kunna tänka mig att stå i men då måste jag ha bostad i Gävle också och det verkar vara lite knepigt att få tag på. 


Nu har jag kikat på hur det ser ut i Sandviken som ligger en bit bort och där finns en rätt stor anläggning som verkar fin så jag ska se om de har lediga platser och hur det ser ut med bostäder där. 15 min med tåg till jobbet känns ju helt okej iaf.

Av Frida Karlsson - 12 mars 2011 23:26

Har varit sjuk ett tag så det har inte blivit något mer gjort än mockning och uppvägning av hö och kraftfoder.


Samma sak idag fast jag plåtade ett par bilder i hagen. Rogers hagsällskap, Igor, har tidigare gått med en häst som nu står på boxvila och som tycker väldigt synd om sig själv. Så när den gamla polaren står och skriker antingen från boxen eller sjukhagen som nästan är i storlek med box så vet knappt Igor vart han ska ta vägen. Så han står mest vid hagöppningen och väntar på att någon ska hämta honom till gamla kompisen eller att någon ska släppa in den gamla i deras hage.

Så när jag gick in i hagen för att fota så följde han efter mig överallt, han var som en liten hund och i vägen för kameran.


Roger letade efter de få grässtrån som dykt upp i snötäckets kala fläckar, och tyckte att både Igor och jag var väldigt jobbiga.


Schemat för helgerna har jag bytt och grejjat lite på så den dagen jag hade både utsläpp, lunchfodring och kvällsfodring så har jag bara utsläppet kvar på. fodringen blev en morgonfodring samma dag som jag har nästa utsläpp så det blev perfekt. Skrev även upp mig på 4 pass på insläppslistan, på helgerna ingår inte insläppen så vi är 5 stycken som samarbetar. Har fortfarande inte hört mig för om det finns någon som vill ha avlastning med mockning någon dag ibland och som i gengäld vill mocka dubbelt någon annan gång men får ta tag i det snart.


Kom just på att jag glömde stänga av fläkten i torkrummet fast det var fullt med folk kvar i stallet som skulle ha in grejjer där så det löste sig nog i alla fall.


Ska försöka komma upp på hästryggen imorgon och bege mig ut en runda. På måndag ska jag försöka få tag på någon veterinär som har lust att komma ut och vaccinera sist botulismsprutan antingen denna onsdagen eller nästa onsdag. På lördag är blir de tlöshoppning :)


  

Av Frida Karlsson - 6 mars 2011 13:40

helt galet vad fort helgen går!


Hade utsläppet idag, gick smidigt till sista hästen jag skulle släppa ut. Hittar inte täcket! Tllslut visar det sig att en annan häst fått det täcket så hon som hade ponnyutsläppet fick plocka in den ponnyn först. Sen plockas det in fel ponny så hon får hämta nästa. Så fick jag äntligen "mitt" täcke till hästen jag skulle släppa ut:)


Sen tog vi sällskap ut i skogen, hon är också hyffsat ny i stallet så hon kan inte så många stigar men fler än mig. Vi gick in på en stig som var ny även för henne men fick vända då det låg träd halft över. Sen tog vi en stig tillbaka som jag delvis red på redan igår. Jättetrevligt och vägarna häromkring är lika fina som hemma så i detta stallet kommer jag trivas:)


Delar insläppen på helger och röda dagar med några andra i stallet så jag inte behöver köra ut bara för insläpp. Ska försöka se till att någon kan mocka åt mig och fixa käket när jag är i london men det lär inte bli några problem för folk är så hjälpsamma så:) 


Skrev upp mig på listan för löshoppning om två veckor. Ska nog låta honom skutta på egen hand innan jag hoppar med honom eftersom det är sedan i augusti som han hoppades och då var det halvdant.


Ska fundera på om han ska vila eller ridas imorgon, i ridhuset då isf.


en gammal bild på 2 UFOn:


  

Av Frida Karlsson - 5 mars 2011 21:04

Lördag idag. pålle och jag kom ut en sväng som planerat. blev bara en kortis men det var precis vad Roger behövde. Ska se om vi kan haka på någon imorgon eller vågar utforska lite mer på egen hand.


Snön är till viss del en fördel när man är helt ny och inte riktigt vet vart man kan och får rida men det är ändå härligt nu när den försvinner!


Av Frida Karlsson - 4 mars 2011 22:17

Fredag idag och jag är ledig i helgen:) Funderade på att skippa ridningen idag men samtidigt så skulle jag nog slarva framöver om jag börjar redan nu. Så trots att varken häst eller jag var på humör så gick vi ner till ridhuset. Det gick kasst i början men efter ett tag släppte enh del spänningar så han gick hyffsat i högervarv och då avslutade vi.


På väg mot stallet så möts vi av en hund, en 8 månaders Basset som var överallt. Roger var lugn trots att hunden spran under magen och runt benen på honom men när vi gick framåt så var inte hunden kvar vid bakbenen utan hade förflyttat sig till framdelen och hamnade lite halvt under en hov. Efter en liten stund så sprang han runt på det skadade benet igen så det kan inte ha tagit alltför illa. Trots att den lilla hunden var rätt chockad först så visade han att inte lärt sig något alls om hästar några minuter senare då han var på väg in i boxen till en. Halvgalen men söt hund, hoppas den blir lite smartare med tiden;)


Av Frida Karlsson - 3 mars 2011 21:18

Försökte fixa ett blogginlägg igår men sidan där jag laddar upp bilder krånglade och nu var det så länge sen det dök upp några bilder i bloggen så jag väntade istället.


Igår så var jag i stallet på fm och red i ridhuset. Var helt själv och red i hoppsadeln. Funderar på om jag verkligen tycker att sadeln duger åt mina sittben? Sittbenen sa både igår och idag att dem förtjänar en annan sadel men jag funderar på att köpa en gelsits istället, en sån borde ju göra det bättre?


Pålle gick bra efter ett tag i alla fall. en del av högergaloppen kändes lika bra som på en av lisaträningarna i höstas:) Vi slutade efter 30 min, han hade hunnit bli svett då eftersom han är så otränad precis som jag;)


Efter ridhuset så plåtade jag några bilder i hagen, han var inte så intresserad alls.


Idag så släpptes han ihop med sällskap, det hade gått lugnt till och när jag kom till stallet så var de redan insläppta som vanligt. Vila för honom idag och så ska det bli ett pass imorgon.

Fick en förklaring här till varför han lyckas smutsa ner pannan så extremt när det är snöfritt.



Ååhhejjj!




Kollar in sällskapet mittemot



Det här är stallet tuffing, en welsh i kat b om jag minns rätt. Den som roger ryggade undan för första dagen trots att det var 15-20 meter mellan dem...




Fortsätter spana in dem mittemot



fjollhäst:P

Av Frida Karlsson - 1 mars 2011 20:48

ja, vila idag för pålle då eftersom det var träning för ponnylaget och tidningen var och skrev reportage.


Nu verkar roger har kommit till rätta i boxen, högarna ligger på ett ställe och det blöta kan inte hamna annat än i mitten när man är pojkhäst. Imorgon blir det två vändor till stallet. På förmiddagen mockas det och rids och på kvällen måste jag fylla en lunchpåse till torsdagen. 


Funderar på om jag ska bege mig ut trots att jag itne känner till området alls eller om jag ska rida i ridhuset?


Det skulle vara kul att komma ut en vända:)

Ovido - Quiz & Flashcards