standardbred

Alla inlägg under juni 2011

Av Frida Karlsson - 22 juni 2011 22:49

Både pålle och jag har varit rätt duktiga ett tag och hållt igång riktigt bra:)


Det finns grymt många ridvägar men ändå så fastnar jag oftast på ridbanan som ligger inne i skogen när jag rider själv. Jag har ju inte varit ute så jättemycket på alla fina ridvägar så risken är stor att jag rider vilse på egen hand :(


En liten grej jag saknar här är rinnande vatten för att spola häst med. Roger blir alltid riktigt svett och som det är nu så får jag fylla en hink med vatten från bäcken och svampa av med, sådär lagom fresh. 


Nu har vi ändå lärt oss det där med sprayflaskor, eller han har ju bara fånat sig tidigare men nu går det nästan riktigt smidigt att spraya en dusch och borsta in den i pälsen:D förra somamrne var han helt uppäten i virveln under magen men i år är det halsen som är mest utsatt. Jag har använt absorbine en del för att försöka slippa flygfäna och i år köpte jag även switch pour on, efteråt när jag sökte efter fler insektsmedel så kom jag in på olika trådar där det stod hur farligt absorbine och switch kan vara:/ så jag söker för fullt efter något annat som ändå ska fungera bra och har då snubblat över näckens broms-broms, problemet är att jag hittar bara en enda åf på nätet så jag hoppas få se den produkten i Falsterbo. Så söker jag efter aloe vera till såren som blivit av insekterna, när jag var utomlands med familjen så lyckades 3 av 4 få solexem och fick då en salva med ren aloe vera som var skitbra! problemet är att söker man på salvor med aloe vera här så hittar man kanske någon produkt som innehåller max 1% aloe vera ist så jakten på det fortsätter också.


I början när vi flyttat så har alltid roger varit extra flockbunden innan han landat på riktigt. Han var likadan vid betesflytten då det var samma hästar + 2 till och nya hagar. För ett tag sedan så släppte det och det är mycket smidigare att hantera honom då än när han skriker efter polarna. Numera så är det inte hagen han vill till när jag ridit utan han har ju varit utan käk alldeles för länge, ca 40min-1h typ... Han är en shettis i ett enormt format, funderar på om han någonsin kan bli mätt, om det finns någon botten i honom? Har redan börjat oroa mig för min semester då han får semester också, inte bli riden på 2 veckor, kommer sadelgjorden nå runt sen? Kommer han få fång under tiden? Får skjuta på oron till senare, det ska gå bra, han ska vara kry.

Av Frida Karlsson - 8 juni 2011 21:49

Var hemma i Kalmar i långhelgen så pålle hade ledigt då och lyckades gå upp ett helt hål på sadelgjorden under den korta tiden...


Igår och idag har vi varit ute både i skog och på banan. Red samma runda men passet igår var jobbigare eftersom han latat sig en del, samtidigt så var det passet helt okej eftersom en hel del spänningar släppte och gjorde att det blev lättare idag.


Han är lite knäpp min sötnöt, dels så blev halva flocken knäpp när jag tog ut honom i hagen så han var tvungen att svara när de ropade. Andra halvan som inte blev knäpp var inte i hagen utan iväg på ridturer. Sen har han varit rädd för sprayflaskor och ljudet som blir när man sprayar, likadant vatten som låter och vatten som rör sig som i bäckar och åar. Idag sprayade jag honom med insektsmedel och det gick helt okej. Sen på väg till hagen efter passet så stannar han mitt på den farliga bron, han brukar vilja passera den så fort som möjligt eftersom det rinner en bäck under. Sen i början i nya stallet så ville han bara till hagen med en gång men nu är MAT mycket viktigare. vi var väl ute en 45 minuter och det första han gjorde när jag suttit av var att sno åt sig några grässtrån.


Imorgon vilar han för då är det möte på jobbet och sen ska vi ut och käka efteråt.

Ovido - Quiz & Flashcards