standardbred

Alla inlägg under november 2011

Av Frida Karlsson - 8 november 2011 21:33

Har inte tränat sedan sist och har blivit ett uppehåll i ridningen. Uppehållet var i helgen nu. Han vilade fre-mån och lyckades mulla på sig 1 sadelgjordshål på den tiden. Förra veckan köpte jag hem betesreducerare, testade den en snabbis i hagen men han ville inte direkt äta med den utan ville gärna att niño skulle bita bort den. Vågar inte testa den helt innan jag sticker till kanarieöarna utan gör det efteråt istället.


Tillsammans med munkorgen/betesreduceraren så råkade det följa med 2 bett, ett hackamore och benreflexer. Benreflexerna har storlek ponny och för en gångs skull så är de inte för stora. Ikväll blev det ett pass i paddocken. Han börjar tröttna på att vara där, förra veckan blev det 2 pass i sandlådan. Men det gick rätt okej idag. Blev en del galoppfattningar, jag har fortfarande för mig att han har bekymmer med högergaloppen och blir alltid lika förvånad när han fixar den klockrent. Så ja, högergaloppen är bättre än vänster. Den har alltid varit det men det har varit så svårt för mig att få honom att fatta den. Blev nog en timmas ridning i paddocken och han var riktigt svett efter. Vet fortfarande iten hur jag ska göra med klippning men avvaktar ett litet tag till. Nu så slänger jag på ulltäcket medan han äter, så brukar det bara vara svettigt på hals och bog när han är färdigäten och då känns det ok att släppa ut igen. 


Hinner med ett pass innan jag sticker till Teneriffa. Det ska bli så skönt att komma iväg men det kändes väldigt konstigt i helgen när jag var borta 5 dagar och nu försvinner jag i 10... Han kommer troligtvis inte stå helt. Stallägaren undrade om de fick låna honom någon dag och det var ok bara de kollar av honom i paddocken först så de inte rider ut utan att veta var knapparna är. Han är faktiskt duktig på vikthjälper och därför kan det vara svårt för nya ryttare som inte hittar balansen på honom riktigt. Han har en tendens att jaga iväg med nya ryttare, lite nervig när det inte är som vanligt, spänner sig då ryttaren så kan det gå illa. 

Ovido - Quiz & Flashcards