standardbred

Alla inlägg under augusti 2011

Av Frida Karlsson - 11 augusti 2011 22:08

I söndags hade det regnat halva dagen så jag struntade i att rida och bara kolla till honom, han var helt ok och det var alla andra hästar också. Kanske något irriterade på varandra men det berodde nog på regnet.


På måndagen får jag ett sms "vet du om att roger tappat en framsko?" så de hade antagligen gasat runt i hagen efter jag åkt så att han trampat av sig en sko. Ringde till hovis på tisdagen när jag kollat upp när jag kunde smita tidigare från jobbet och fick tid redan idag, torsdag. Hade gått 5 veckor sedan senaste skoningen så det var likabra att sko om helt. 


Imorgon sticker jag hemåt och är inte tillbaka förrän på måndag så han fixade sig en dryg veckas semester...


Hade tänkt slänga in nya bilder från betet, men självklart så vill det sig inte!

Av Frida Karlsson - 4 augusti 2011 19:38

Det känns som att varje gång jag planerat att "strunta" i min kuse så hamnar jag i stallet ändå. 


Har flera gånger fått frågan Hur ofta är du i stallet då? från icke-häst-folk. Mitt svar brukar bli tjaa, nästan varje dag. MEN eftersom han är på bete nu och kommer gå på lösdrift senare och det alltid finns folk som kollar till honom så behöver jag bara vara där när jag rider. Det innebär att jag bara behöver vara där varannan dag ungefär, men jag kollar oftast till honom varje dag jag finns hemma. Lite svårare när jag åker till Kalmar över en helg, då får han klara sig ensam hemma.


Idag är en sådan dag som jag är hemma och nu funderar på om jag inte bara måste kolla till honom ändå, så jag ska nog bege mig nu. Kanske t.o.m kan ta ett par bilder så det kommer in något att vila ögonen på i bloggen som verkar utvecklats till en logg istället.

Av Frida Karlsson - 3 augusti 2011 21:50

Idag så släpptes unghästarna in i sommarhagen igen, och det verkar ha gått vilt till i hagen under dagen. Min häst slår inte men han jagar och jagar och jagar.


Jag och en annan i stallet hade bestämt att rida ut ikväll, när jag kom till hagen såg jag att min häst ändrat nyans på pälsen. Han hade sprungit sig svett och på vissa bitar hade det börjat torka och på andra var han fortfarande blöt. Det har varit en varm dag så det har gjort sitt till men han har sprungit sig såpass svettig att det runnit längs benen. 


Han kände inte att det var superkul att lämna hagen men följde med hyggligt snällt i alla fall. Jag började borsta av honom med piggborste och svetten kliade överallt på honom, sen rotviska och sist ryktborste. Sen på med sadel och grejjer och så var vi ute på en riktigt trevlig tur med mycket trav och efterom han sprungit sig rätt trött innan så gick han riktigt bra. Låter kanske skumt men när han har en massa energi använder han den till att undvika arbeta rätt och istället rusa framåt tex. 


När vi var tillbaka igen så var det en än tröttare häst, men väl i hagen igen så fanns det energi till att jaga unghästen några meter åtminstone och springa tillbaka till damerna.


Jag hade tänkt rida imorgon men med det här passet som kändes såpass bra och att han motionerat sig själv hela dagen så får han vila imorgon så tar vi en sväng på fredag istället:) 

Av Frida Karlsson - 1 augusti 2011 18:43

bara text igen...



Roger är ju en travare så det är ingen ras jag har "problem" med. Jag har heller inte upplevt särskilt mycket negativt från andra heller. Det är en ras som är framavlade för att springa snabbt framför vagn, och därför har man ibland lite mer att jobba med. Men travaren är inte enda hästen som är framavlad för körning, tex frieserhästen är en körhäst men eftersom de liknar sagohästar litegranna så har folk en tendens att glömma bort det ;)


Travare är inte enbart hästar för skogsridning. Balagur är en rysk orlovtravare, som började sin karriär på cirkus, blev därefter polishäst och hittade tillslut en dressyrryttare och tillsammans har de deltagit i OS,VM och EM.


Självklart är inte detta något vanligt för travare, samtidigt så är det väldigt få hästar oavsett ras som når dit. Det är inte enbart hästen det hänger på utan ryttaren måste göra sin del också.  


Den här korta och lite osammanhängande texten var bara mitt sätt att avreagera mig på ett inlägg från en annan blogg som missuppfattat travargejjen lite grann. Det gjordes en jämförelse med hur hästars skenor såg ut, där man hade 3 olika bilder på 3 olika hästar uppställda på 3 olika vis. Man drog ett långt streck parallellt med skenan och avgjorde på det viset hur lämpad hästen var för samling...

Av Frida Karlsson - 1 augusti 2011 18:01

Jag ska försöka ta itu med bloggandet, kan ju åtminstone försöka skicka in ett inlägg/dag när jag ändå glor runt på andra bloggar.


Pålles sommarmage börjar minska, betet börjar bli sämre så snart ska de flyttas tillbaka till lösdriften. 


2 hästar har avlivats och en tid därefter så kom det in två nya istället. Den ena blev lite tråkigt sparkad vid ihopsläppet så han och unghästen är flyttade till lösdriften redan nu och ska tillbaka för ett nytt ihopsläpp vid betet innan alla flyttas tillbaka igen. Det är för att betet har planare mark och större yta, så riskerna är mindre för att någon ska bli ihopträngd i ett hörn. 


Pålles kondis börjar bli bättre, mina ridturer blir rätt tråkiga och lika varandra och vanligtvis är vi ute bara drygt 40 min. Idag tog jag en sväng runt flygplatsen vilken tog 1 h och 40 min. Mycket skritt men stekande sol så pålle blev rätt svett.


Imorgon får han vila så ska jag försöka få sällskap på onsdag :D

Ovido - Quiz & Flashcards