standardbred

Alla inlägg under mars 2012

Av Frida Karlsson - 18 mars 2012 15:57

Tror ingen har missat att våren är här nu! Visserligen ligger det snö och is kvar här och var men det försvinner så småningom. 


Nu är vi äntligen på gång, både roger och jag, att komma i form! dagarna blir ljusare och snart kommer jag kunna rida ut efter jobbet utan att bekymra mig om reflexer och pannlampa. Denna veckan hade jag några lediga dagar så roger har fått gå tis,ons,tor, lö, sö. Han har fått besök av vet så nu dröjer det ett år till nästa gång, iaf som jag planerat *peppar, peppar...*.


I stallet kom vi in i en diskussion om min häst någon gång blir piggare av t.ex foder eller efter att ha stått ett par dagar. Men jag märker ingen skillnad alls på honom om jag byter foder, ökar fodret eller om han stått 5 dagar innan jag rider eller om jag ridit 5 dagar i sträck. Däremot så tycker jag att han verkar mer tillfreds och mer arbetsvillig om han hålls igång riktigt och inte står lika mycket som han gjort i vinter. Hans humör påverkar hur ritterna blir, så spelar det ingen roll om han får 5 kg havre och/eller står veckor i streck. 


Han är väldigt matglad och tidigare har han stoppat i sig allt han får. Idag går han på lösdrift och verkar äta även om han är mätt och har blivit mer kräsen med vad han stoppar i sig. Linfröpellets tycker han inte är någon hit men efter att ha stått på box som sällskap till en häst på boxvila så slinker även linfröpelletsen ner i magen även om det tar ett tag. På boxen får han begränsad mängd mat och halva dygnet har han fri tillgång i hagen, han tog slut på ca 2 kg hö på en halvtimma så han tuggar i sig höet rätt fort. Fick därefter halm att tugga på men den var inte alls lika intressant och det tyder väl på att han inte egentligen inte är hungrig, likaså hinken med bla linfröpellets stod halvrörd. 

Ovido - Quiz & Flashcards