standardbred

Alla inlägg under september 2011

Av Frida Karlsson - 29 september 2011 20:57

Jag är ägare av världens finaste häst! 


Igår var det markarbetesträning, väldigt basic men extremt nyttig!


Först bommar på böjt spår, eftersom det var bommar med så blev pålle lite väl taggad och då går det undan och han spänner sig en hel del. Tillslut fungerade det helt ok.


Sen var det dags för två korta bomserie på rakt spår med skritt emellan. Alltså trav-skritt-trav. Återigen så blir han laddad av bomamrna så skritten blir inte helt avspänd så vi fick alltid lägga en skrittvolt innan vi kunde ta nästa serie.


Till sist var det dags för två galoppbommar och då självklart galopp. Jag fattar galopp och instruktören säger att 4 galoppsprång borde vara lagom, vi lyckas med 5,5 galoppsprång. Halvdant, jag vet! Så jag fick gasa på lite och tillslut gick det bra, i högervarvet var det inga bekymmer alls eftersom han inte är stark nog att korta sig lika mycket som i vänster. Så i fortsättningen måste jag tänka mer framåt i galoppen och mer kvalle på den än att han går långsamt. 


Det är rätt sjukt hur mycket man vet men inte gör förrän någon annan säger till en. Jag har ju märkt att galoppen inte känts lika bra senaste tiden, inte lika rund som tidigare utan snarare väldigt platt och stum. Längtar till nästa träning trots att jag inte ens vet när nästa är :P


Till rubrikens innehåll då, även om han var väldigt go igår också trots all svett. Jag tror att han märkte av träningen en hel del i kroppen idag. Jag började massera ställen som kändes något varmare än vanligt(pga träningsvärk) och han börjar nagga precis som hästpolare gör med varandra. Han myser extremt och vill inte låta någon annan häst komma för nära mig. Löjligt att bli glad för sånt men på något vis känns det bra :P Myspålle följde mig hela vägen till grinden i hagen sen också ;)


Av Frida Karlsson - 26 september 2011 18:50

Ledig idag så blev en förmiddagstur med sällskap, blev inte turen runt ridskolan utan en annan vända. 


Fick reda på att det blir träning på onsdag :D första träningen på ett halvår ungefär. Markarbete, så det blir skitkul!


Appropå träning och markarbete så finns det folk som är emot stilbedömning på ponnySM. Jag begriper inte varför? Kan ungen rida snyggt så kan ekipaget ta sig fram fort och smidigt över hinderna och borde då få en hyffsad placering. Kan inte ungen rida utan låter hästen rusa i fullt ös och kasta sig över hinder så är det allt annat än ryttarens förtjänst om de får placering. Det ska väl vara en tävling i ridning och inte en tävling i vem som haft råd att köpa bästa ponnyn? Dessutom så ska väl ponnyerna få en trevlig vända runt banan? Ekipagen på SM-nivå borde kunna rida hyffsat snyggt så det ska väl inte vara något bekymmer med stilbedömning? Jag hittar inte ett enda vettigt argument MOT stilbedömning och begriper inte att folk inte är FÖR det. 

Av Frida Karlsson - 25 september 2011 18:21

Nu har jag nog fått ihop en foderstat för lille pålle. 0,5kg krafft muskel räcker för att komplettera upp proteinet. Han kommer få ett överskott på energi men det blir så oavsett och lite utav det behöver han nog eftersom han går ute dygnet runt. Övrigt som kalcium, fosfor ligger bra till. Men först så får han käka upp fodret jag har innan vi börjar på muskeln.


Från och med igår så började han fälla sommarpälsen och ge plats åt vinterpälsen och därför var han även dyngsur av svett efter vi varit ute i skogen. Under den rundan så passerade vi två grusgropar och passade på att väga oss. Jag har trott att han legat runt 600kg och ska ner till 550 men han ligger på drygt 550 men borde omvandla fett till muskler och även tappa några kilon.


Idag blev det ett hårdare pass i paddocken, han var riktigt duktig. Jag tycker han börjar tunna ur lite över ryggen men efter jag ridit så tycker jag ryggen ser så mycket bättre ut så jag antar att jag inte behöver oroa mig alltför mycket än.


Imorgon ska vi ut en långrunda tror jag, eller lång och lång tar väl ca 1,5 timma men i jämförelse med turerna efter jobbet som legat på 30-40 min så är det en långrunda. Vi får sällskap av stallägaren och rider nog runt ridskolan i närheten.

Av Frida Karlsson - 21 september 2011 21:49

Har försökt pussla ihop en foderstat. Räknar jag bara med vad han behöver för energi och proteinet efter det värdet så skulle jag klara mig på 0,5kg krafft muskel. Men kollar jag både så att proteinbehovet täcks och ska få ihop rätt kvot så ska han äta 1 kg muskel/dag.


Var på granngården och kikade vad som fanns och fick reda på att jag har haft ett lågt proteininnehåll i nuvarande foder. Köpte inte muskeln för det stod inget pris alls på den utan köpte istället krafft pluss protein som har mindre protein än muskeln men bra mkt mer än nuvarande foder. Det tråkiga är att den är baserad på soja som jag inte är överförtjust i. 


Jag har försökt söka efter potatisprotein, som egentligen är grisfoder, för det ska hästarna kunna tillgodogöra sig lätt och dessutom har det högre proteinvärde än soja. Verkar bara finnas en leverantör, och det kvarnbyfoder som inte har återförsäljare i närheten av mig :(

Av Frida Karlsson - 8 september 2011 20:51

Nu har regnet kommit hit, åkte ut till pålle och då började det ösa ner och jag tyckte synd om honom och gav honom kraftfoder trots att han bara får det efter vi ridit. Egentligen var det inte ett dugg synd om honom heller för han stod snustorr i vindskyddet.


Eftersom jag inte var så laddad på att rida så dämpade jag ridsuget med att köpa tre hästtidningar: hästfocus, equipage och hippson. 

Av Frida Karlsson - 5 september 2011 20:51

för ett par veckor sedan så flyttades de hem till lösdriften igen, än har de inte fri tillgång utan portioneras hö men när kylan kommer är det dags för hösilage.


Har fått värdena på hösilaget och de är helkassa :( vet inte hur jag ska pussla ihop det hela men får pressa i protein med lusern eller krafft muskel eller båda. Siffrorna är iofs rätt lika förra årets, något sämre men då räckte det faktiskt med lusern.


Vi är på gång tillbaka nu iaf, som så många andra gånger... De senaste gångerna jag ridit på nya ridbanan så har han haft en grym trav :D Det jobbiga är att jag tappat en massa så jag kan knappt sitta i den förutom då jag kortar upp honom så att han nästan tar halva steg/början till passage och det känns väldigt udda för där är det mer gung :S


Galoppen är inte lika bra som tidigare däremot, men det kommer väl ändra sig.


I oktober kommer det en till stallet och håller clinic i AR, så jag tänkte åka dit och kolla, och så får jag försöka komma iväg till ridskolan och ta lektion där någon gång. Har man en gång ridit regelbundet för tränare så är det svårt att släppa det tror jag, för det är otroligt nyttigt med ett par ögon på en som tar en vidare. Det finns kanske dem som bara har häst och rider för att släppa tankarna från allt annat men de som vill utvecklas behöver ha ett par ögon på sig någon gång ibland :)

Ovido - Quiz & Flashcards