standardbred

Alla inlägg under maj 2012

Av Frida Karlsson - 20 maj 2012 12:47

Börjar med lite historia:

Var iväg på Trectävlingen och lastningen gick galant för Roger! Väl där så var det lite nervöst och vi var i tid men det var inte alla medtävlande så vi blev lite sena i POR-starten men allt gick bra!


När vi var tillbaka igen så var det paus till MA-momentet så vi lastade på dem så fick de stå och käka hö under tiden vi åt matsäck. Vid MA-momentet tar det lite tid innan de är ens tur om det är flera ekipage före, men vi red ändå bort till MA-banan och så testade vi att rida ifrån de andra och skritta tillbaka på en annan stig än den MAn gick på. När vi övade gick det galant, när det var dags på riktigt var det lite mer nervöst igen. Tror vi fick full pott på galoppen och hela 5 poäng på skritten. Men det var mer än förväntat ändå, trodde jag skulle nolla skritten helt med diverse taktinslag.


Sen var det en liten paus igen, hästarna fick kliva in i transporten, medan vi fikade och gick igenom PTV-banan. Den började med att skritta i nedåtsluttning. sen skulle man leda häst över stock och hästen skulle hoppa över. Därefter var det uppsittning från höger sida, sen rida genom korridor, hoppa ett hinder, labyrinten och stå stilla i cirkel.


Vi tog oss igneom de lilla banan, första och andra hindret helt utan bekymmer. Uppsittningen från höger sida var det värre med. Hästen ska stå stilla i en mindre cirkel och man ska sitta uppe på hästryggen inom 20 sekunder från att du entrar cirkeln. Från att du lyfter ena foten till stigbygeln, till att den andra foten är på plats i stigbygeln får inte hästen röra sig alls, lyfter den en hov så är du nollad. Vi nollade den uppgiften, precis som alla andra tävlanden. Vidare till korridoren var det inga problem alls, och hindret därefter borde inte varit några bekymmer. Roger brukar hoppa med lätthet, men detta hindret kunde tydligen hoppa upp och bita honom under magen. Jag åkte av, hoppar upp och han vägrar på nytt. Tredje gånge i trav så kommer vi över det men det är självklart nollat eftersom jag flög av. Labyrinten gick bättre än förväntat, slog i bommarna på ett ställe enbart! Att stå stilla i en mindre cirkel var inga bekymmer eftersom det fanns gräs! 


Totalt sett gick det väldigt bra! En andraplats och en hel poäng bättre resultat än stallägaren. Så jag är VÄLDIGT nöjd med vår insats även om mina nerver borde bli lite bättre och vi har en del att träna på. Jag är grymt nöjd med min häst som jag trodde skulle vara nervös på et nytt ställe med en massa nya häsar runt omkring men han var världens coolaste! Hoppas på att vi får åka med stallägaren på fler äventyr!

   


Nuet: Hästarna är släppta på bete och Roger går med greenguard. Min häst minskar i omfång istället för att öka! Hoppas han håller sig som han är nu eller tappar något till, man kan fortfarande inte känna revbenen med lätthet utan måste pressa rätt hårt. Han är helt igång men jag har märkt att rundorna jag rider inte är särskilt långa, ca 5-6km enbart. Intresset har ökat för distansritt så vi ska börja öka sträckorna vi rider har jag tänkt. 



Framtiden: Vi ska förhoppnignsvis vara med på en hubertusjakt i höst och vi ska vara med på en pay'n'jump på typ 70cm. nästa år hoppas jag att jag vågar lotsa oss runt en 90bana också. 

Ovido - Quiz & Flashcards