standardbred

Direktlänk till inlägg 22 januari 2011

Första inlägget

Av Frida Karlsson - 22 januari 2011 14:00

Vilken originell rubrik...

Jaja, någonstans måste man börja så det får bli den rubriken i alla fall.

Med den här bloggen ska jag försöka hålla reda på vad Roger och jag pysslar med, vi får se hur länge det håller.

I oktober 2006 letade jag foderhäst, jag letade efter en läromästare som jag kunde lära av, en sån där häst som väldigt sällan lånas ut. Och när de väl lånas ut så är det för längre perioder och inte för 6 månader som jag ville ha häst.

Jag kollade på tre hästar, den första en travare som egentligen skulle lånas ut för en längre tid. Det gick väl sådär för mig uppe på ryggen. Han rörde sig rätt stort och det var ovant när jag var van vid en d-ponnys mindre rörelse, ägaren hittade en fodervärd som ville ha hästen för minst 1 år så han åkte till den personen istället.

Nästa var en d-ponny, med utläkt spatt, som egentligen skulle säljas. Den ponnyn var väldigt trevlig, jag hade gärna tagit henne på foder men hon såldes istället.

Den tredje hästen jag kollade på var en travare, som inte lyckats på travet och jag vet inte ens om inkörningen genomfördes helt. En travare som efter inridningen mest blev stående i hagen och reds ca 10gg/år enligt ägaren. En outbildad häst ur kondition. Provridningen gick sådär eller egentligen helt kasst. Det var en häst som testade från första början genom att stanna och vägra förflytta sig efter att enbart 3 minuters skrittande. Efter att ha skrittat en del så skulle traven testas, det kan nog nästan kallas trav i alla fall. Det var ett mellanting mellan skritt och trav, sen var provridningen över. Jag åkte hem och funderade på det hela, men jag har ingen aning om hur jag tänkte men hästen följde med hem någon vecka senare.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida Karlsson - 25 mars 2015 22:12


för någon vecka sedan så kom hovslagaren för att slå på en förlorad tappsko. Till skillnad från förra klippet skulle man nästan tro att hästen min blivit sederad här.   strax före jag började filma stod han och drömde, trodde att han hade något att...

Av Frida Karlsson - 25 mars 2015 21:43


  Borde varit trött. Igår var det en riktigt tuff hoppträning som gick kanonbra! Hästen var så trött efter den så trodde han skulle vara lite halvseg och kanske ha lite träningsvärk idag men tydligen inte... ...

Av Frida Karlsson - 28 januari 2015 23:40

Hopptränar numera på onsdagar, men idag skulle jag inte tränat för det var planerat med vaccination igår. Vaccinationen blev skjuten till fredag el. ev. måndag så då var det läge att åka på träning idag.   Kör direkt från jobbet som vanligt, fixa...

Av Frida Karlsson - 21 oktober 2014 22:57


Varit sämst på att uppdatera igen. Helgen efter förra inlägget gick hyggligt. Hoppade 70 och 80 då också och han blev trött till 80 för det tog lite lång tid mellan klasserna. Sedan var det två veckor till dressyr, hann inte rida fram ordentligt ti...

Av Frida Karlsson - 14 september 2014 18:30


Var iväg på klubbtävling på förmiddagen, hoppade 70 och 80. Roger var något överladdad så var full rulle första rundan. Vi var enda dubbelnollan så fick med oss en blågul rosett. Andra rundan kändes mer kontrollerat men blev ett pet pga mig, men de a...

Ovido - Quiz & Flashcards